:::Selamber:::

cari dalam selamber X

Loading...
If U have Site U Can Earn
Top pay per click payments. Make money from your website
Click Here...

Thursday, July 19, 2012

Hadith palsu tentang ramadhan




HADITH PALSU KELEBIHAN TARAWIH
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang. Puji-pujian bagi Allah Subhanahu Wata'ala, Selawat dan Salam keatas junjungan kita Nabi Muhammad Sallaahu 'Alaihi Wasallam serta para sahabatnya. 


SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini satu hadis tentang kelebihan Tarawih pada malam-malam Ramadan telah tersebar dengan meluas sekali. Media elektronik, cetak serta media massa lain turut memainkan peranan menyebarkannya melalui akhbar, dairi Islam, TV, radio, risalah dan lain-lain dengan harapan semoga mereka mendapat saham dalam usaha menggalakkan umat Islam supaya rajin beramal ibadat, terutamanya dalam bulan yang diberkati itu. Hadis yang dimaksudkan itu ialah satu hadis yang agak panjang kononnya diriwayatkan oleh Sayyidina Ali r.a. yang sebahagian darinya adalah seperti berikut.
Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda berkenaan dengan fadilat sembahyang Tarawih pada bulan Ramadan antaranya:
  • Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).

  • Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

  • Malam Keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.

  • Malam Ketujuh: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.

  • Malam Kelapan: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.

  • Malam kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W.

  • Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang ke-tiga puluh
Namun begitu setelah diajukan pertanyaan kepada beberapa tokoh agama tanah air mengenai kedudukan hadis ini, dari manakah ianya diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan. Dan setelah diteliti dalam kitab induk hadis seperti Sunah Sittah dan lain-lain kitab hadis lagi, ianya tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab-kitab hadis palsu (maudhu`aat) sendiri pun tidak didapati hadis ini. Ini menunjukkan bahawa hadis ini merupakan satu hadis yang baru diada-adakan sehingga ulama-ulama hadis dahulu yang menulis tentang hadis maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadis ini. Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang Tarawih dan kedudukannya dalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan diperolehinya. Dengan tersebarnya hadis-hadis palsu seumpama ini juga akan mencemarkan kesucian hadis Rasulullah s.a.w. yang dipelihara dengan dengan begitu baik oleh ulama kita dahulu.
Rasulullah S.A.W. telah pun memberikan amaran terhadap orang-orang yang mengadakan pendustaan atas namanya dengan ancaman yang berat sebagaimana sabdanya: Barang siapa sengaja mengadakan dusta atas namaku maka hendaklah dia menyediakan tempatnya dalam neraka. (Bukhori, Muslim)
Hadis ini diriwayatkan dengan banyak sekali sehingga sampai keperingkat Mutawatir. Ancaman ini merangkumi segala jenis pendustaan keatas Nabi S.A.W. sama ada dengan maksud memberi galakan supaya rajin beramal ibadat ataupun ancaman supaya menjauhi segala larangan Allah (targhib dan tarhib).
Mulla Ali Qari dalam Al-Asrarul-Marfu'ah selepas membawakan lebih dari seratus riwayat hadis mengenai pendustaan atas nama Nabi Muhammad s.a.w. menukilkan kata-kata Imam Nawawi dalam syarah Muslim. Kata Imam Nawawi: Haram meriwayatkan sesuatu hadis palsu (maudhu`) bagi orang yang mengetahui bahawa hadis itu maudhu` atau dia hanya menyangka hadis ini maudhu`. Siapa yang menceritakan hadis yang dia tahu atau dia sangka bahawa ianya maudhu` serta dia tidak menerangkan keadaannya maka dia termasuk dalam ancaman ini. Katanya lagi, tidak ada perbezaan dalam pengharaman pendustaan atas Nabi Muhammad s.a.w. di antara hadis tentang hukum-hukum dan hadis yang bukan berkenaan dengan hukum seperti hadis yang mengandungi dorongan serta galakan beramal ibadat, hadis-hadis nasihat dan lain-lain. Semuanya haram termasuk dalam sebesar-besar dosa dan sejelek-jelek perkara dengan ijmak ulamak Islam? seterusnya dia berkata: Ulama sudahpun sepakat mengenai haram berdusta atas nama orang-orang biasa. Bagaimana pula dengan orang yang kata-katanya adalah syariat, kalamnya adalah wahyu dan berdusta atasnya adalah pendustaan atas Allah juga. Firman Allah bermaksud: Tidaklah dia mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan. (An-Najm: 3-4).
Di dalam hadis tersebut nampaknya ada galakan supaya umat Islam rajin untuk melakukan amalan Tarawih dalam bulan Ramadan seperti kita sering dapati hadis ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang sebenarnya hadis itu pun direka atas nama nabi Muhammad s.a.w. seperti contoh satu hadis yang sebahagian darinya berbunyi: Jika seseorang itu meninggalkan sembahyang Zuhur dosanya adalah seperti dia berzina dengan ibunya sendiri. Jika dia meninggalkan sembahyang Asar dosanya adalah seperti meruntuhkan Kaabah. 

Adakah tidak cukup dengan janji ganjaran dari Allah bagi orang yang menghidupkan malam Ramadan yang terdapat dalam kitab hadis shahih contohnya hadis yang bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan malam Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran dari Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu. (Al-Bukhari) 

Dan adakah tidak cukup dengan ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang terdapat dalam al-Quran antaranya firman Allah yang bermaksud: Apakah yang menyebabkan kamu dimasukkan ke dalam neraka saqar? Mereka menjawab: Kami dahulu termasuk orang yang tidak mengerjakan sembahyang. (Al-Muddatsir) 

Sebenarnya bagi mereka yang suka menghidupkan malam Ramadan tidak mesti dengan adanya hadis rekaan yang seperti ini mereka akan bersungguh-sungguh dalam menghidupkan amalan Tarawih ini. Dan orang yang malas bersembahyang bawalah hadis yang bagaimana teruk sekalipun seksaannya, namun mereka tetap tidak mahu mengerjakannya. 
Antara ciri-ciri hadis maudhu`(rekaan) dari segi zahirnya selain dari meneliti sanad perawinya ialah :
1.   Kelebihan yang disebutkan menyamai atau mengatasi kelebihan yang terdapat pada para sahabat nabi kita Muhammad s.a.w. atau orang yang berjuang bersama dengan nabi yang lain apatah lagi untuk menyamai atau mengatasi kedudukan nabi-nabi kerana umat yang datang kemudian walaupun setinggi-tinggi wali sekalipun tidak akan dapat mengatasi atau menyamai kedudukan sekecil-kecil sahabat apatah lagi untuk menyamai kedudukan seorang nabi.
2.   Kelebihan yang terdapat didalamnya tidak sepadan dengan amalan yang dilakukan sedangkan ia menyalahi apa yang terdapat dalam syariat sebagaimana tersebut dalam Al-Qur'an dan hadis-hadis sahih.
3.   Kandungannya serta ertinya rapuh, tidak menyerupai kalam Nabi Muhammad s.a.w. dan lafaznya tidak sesuai keluar dari mulut Nabi seperti yang terdapat dalam hadis-hadis sahih.
4.   Dalam sesetengah risalah yang terdapat hadis ini, ianya dimulai dengan "Ya Ali" sedangkan ulama hadis sudah mengatakan bahawa hadis yang dimulai dengan kata-kata ini hanya dua atau tiga sahaja yang sahih. Yang lainnya palsu.
Oleh itu umat Islam sekalian, terutamanya pihak seperti institusi agama di peringkat negeri dan pusat, sepatutnya prihatin terhadap perkara seperti ini demi menjaga kesucian hadis Rasul yang menjadi pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Umat Islam janganlah mudah tertipu dengan dakyah palsu yang dikaitkan dengan Rasulullah sedangkan ianya tidak ada hubungan langsung dengan Rasulullah s.a.w. Janganlah sampai masyarakat kita melakukan sesuatu amalan dengan harapan akan mendapat pahala sedangkan sebaliknya dosa besar pula yang diperolehi dengan menyebarkan dan seterusnya beramal dengan hadis-hadis palsu seperti ini.



Petikan dari terbitan dan edaran percuma: 
DARUL QURAN WAS-SUNNAH Lot 1499, Taman Seri Demit, Jalan Sultanah Zainab 2 
Kubang Kerian , 16150 Kota Bharu, Kelantan.

Saturday, July 14, 2012

Jenis-jenis hadith

Salam....hampir setahun aku meninggalkan tempat pengajian aku...yang aku belajar semua hampir lupa. Apakata kalau aku refresh balik apa yang aku belajar dulu..hmm..apa yea yang aku nak kongsikan bersama,, Ok,jom aku kongsikan tentang Hadith,..jeNis-jenis hadith..sekadar perkongsian bersama.  

Jenis-Jenis Hadith:-

1. Hadith mutawatir
Hadith yang diberitakan oleh ramai sahabat. Bilangannya begitu ramai sehingga mustahil ia adalah dusta.
2. Hadith masyhur
Hadith yang diriwayatkan oleh sekurang-kurangnya tiga orang. Hadith ini sekurang-kurangnya diberitakan oleh tiga sanad yang berlainan. Contoh, satu hadith yang diriwayatkan oleh tiga orang; Muslim, Bukhari dan Tarmidzi. Manakala sanad setiap imam berbeza orang-orangnya. (Sanad: orang-orang di dalam perjalanan hadith)
3. Hadith sahih
Hadith yang mana sanadnya:
I) Bersikap adil. Islam, berakal waras, baligh dan tidak melakukan dosa besar.
II) Orang cukup kuat ingatannya
III) Orang yang sejahtera dan tidak mempunyai kecacatan yang boleh menjejaskan penyampaian hadith.
4. Hadith hassan
Hampir serupa dengan hadith sahih tetapi ada diantara sanadnya mempunyai kelemahan dalam daya ingatan.
5. Hadith hassan sahih
Mempunyai perjalanan hassan dan sahih.
6. Hadith daif (lemah)
Tidak mengikut syarat-syarat hadith hassan. Iaitu lemah sanadnya. Sesetengah ulama membolehkan penggunaan hadith daif hanya dalam menggalakkan sesuatu amalan atau kebaikan, tetapi tidak boleh diguna sebagai sumber hukum.
7. Hadith Maudu (palsu)
Tidak dapat dibuktikan hadith rasulullah. Contohnya tidak diketahui sanadnya. Fitnah ini berlaku bermula pada zaman Khalifah Uthman di mana hadith palsu telah dicipta untuk mempertahankan aliran peribadi. Contoh hadith palsu: "Barangsiapa ingin melihat kepada Adam tentang ketinggian ilmunya, dan kepada Nuh tentang ketakwaannya dan baktinya, dan kepada Ibrahim tentang kebaikan hatinya, dan kepada Musa tentang kehebatannya, dan kepada Isa tentang ibadatnya, maka hendaklah ia lihat pada Ali (saidina Ali). Hadith yang diada-adakan oleh golongan syiah.
Rasulullah s.a.w. melarang mengada-adakan hadith palsu. Sabdanya; Janganlah kamu berdusta atas namaku, kerana bahawasanya barang siapa yang berdusta atas namaku, masuklah dia ke dalam neraka. (Muslim).

alhamdulillah,siapa-siapa yang dah lupa macam aku nie boleh kerik-kerik(cungkil) balik ye..

Wassalam.

Wednesday, October 26, 2011

Nak Ke Mana Tuhhh.....(part1)

gred diploma

salam..rasanya dah begitu lama aku tak pos ape-ape kat blog aku nih...al-maklumla...bz je memanjang(buat-buat bz)....tajuk entri aku kali ni Entah Ke Mana.,..haaa..dari mana nak kemana..aku pun tak tahu nak kemana...sekarang baru lepas gred..masih menunggu result dari KUIN untuk sambung pengajian peringkat ijazah dalam bidang syariah wal qanun(syariah dan undang2)...lepas aku hantar borang ke kuin baru-baru ni,aku dapat berita yang KUIN akan menerima masuk pelajar pada bulan7 tahun 2012..nak ke mana aku sebelum masuk ke KUIN??

Aku rasa cam nak try pegi indon..tp rasanya tak sempat la nk prepare duit...kurang-kurang pun rm5k jugak...so aku buat la keje aku macam biase kat KFC PYK tu...


Antara yang sempat aku snap.
Dengan kepala yang masih muda dan dengan kudrat yang ade nie..ade la budak2 nie rancang nak pegi jalan2..dengan buah pemikiran azman khidmir..dia mencadangkan untuk ke melaka,banyak tempat-tempat menarik katanya...aku ni memang jenis pantang kalau orang ajak gi jalan2...memang termakan jugak,. :) ...4/10/2011 aku bertolak ke muar,johor ke rumah apex.. kitorang pegi sebuah van je..tu pun dan boleh tido kat dalam,.,dalam 8orang je pun..perjalan ambil masa lebih kurang 7jam jugak rsnya...sampai kat umah si apex tu terus je terlentang..huhu..letih beb...bukan bleh tdo pun dalam van tuh..malam tu mkn free kat umh apex,nasik jagung yang berintikan jagung, disertakan jugak dengan lauk ikan ape ntah,aku pun xtau,.huhu..tp memang sedap mak dia masak..

Dataran Tanjung Emas.
Lepas je makan apex bawak gi jalan kat dataran tanjung emas Muar,johor..kat situ lebih kurang macam taman syahbandar la kat terengganu nie..ade jeti,taman rekreasi..bleh amik gambo banyak2..huhu..memang tak lari dari amik gambo ni...pasal ambil gambo ni memang dah jadi habit aku..asal ade kamera je disitu la aku ade,.huhu..

makan mee bandung.
kat dataran tuh ade je tempat menarik seperti air pncut ngan lampu lip-lap tu..tau x..huhu..ade jeti,ade buaian untuk budak(yang rasa dia budak pun duduk join skali) ..ade kete api yang memang bukan utk hiasan atau bergambar,tp aku peduli ape...ape yang xde kat kg aku,aku tibai jerk..haha..lepas penat round2 kat dataran tuh,kitorang pegi pekene plak mee bandung johor...tp tak sangka plak kat johor pun ade otak2..tp lain dari yang terengganu punye la,,,otak2 johor ni dia pakai tepung rasenye,bukannya kelapa seperti kat terengganu nie..nasib la mee bandung dia tu sedap...pekat giler..beesstt...lepas makan pegi pusing2 pastu balik tido2..zzz...

beca yang kecik.
Pagi-pagi ari bangun semayang subuh lu se pong(se round@sekali)...lepas tu mandi2 makan2 sarapan pagi sket...kemas2 barang,bertolak ke melaka..dalam perjalan yang tak sampai sejam(aku rasa la)..apex yang tak berapa nak betul nie ajak bergambo dengan basikal besow..bukan besow tapi gergasi...kat tepi jalan pulok tu,..,aku nie taknak ambik gambo,tp nak wat camne..jage ati member2 turun r kejap amik gambo..huhuhu...mase tgh syok amik gambo,tibe-tibe je budak yang bawak moto tu ketawa,kuang ajor tol..dah la kuat..tp memang klako pun..haha..ade ke amik gambo ngn beca buruk kat tepi jalan nie..dah la ramai2 dok panjat beca nie,.,huhu..

kapal samudera
Sampainye kat melaka tempat pertama yang dituju semestinya..TandaS..hehe...mula-mula skali kitorang pegi naik kapal,muzium tu dalam kapal...aku tak tau pun asal-usul kapal tu,sebab masa tu aku tengah berebut nak amik gambar..huhu..ade la dekat 20minit pusing-pusing dalam kapal tu..bayaran dia rm2 kalau tak silap..masuk dalam tu 8orang,tapi 3orang je yang bayor pasal yang lain tu panjat pagar,,,aku pun tak tau la diorang ni panjat ikut mana,,huhu...lepas tu kitorang pegi plak kat muzium sebelah muzium kapal nie(muzium samudera)...kat tapi kat dalam tu takde apa yang menarik pun..sekadar orang kata pegi singgah amik hati pasal tiket dia sekali dengan tiket muzium kapal nie...kiranya budak2 yang panjat pagar tu masuk free lagi la/...huhu...

Perigi hang tuah
burn cuba talian kecemasan
Terlupa plak,sebelum aku sampai kat bandar melaka nie,aku singgah kat perigi hang tuah,kat sana pun ada jugak benda yang menarik seperti rumah hang tuah,perigi hang tuah dan sebagainya...kalau ada yang beli cenderahati,aku rekemen kat korang beli kat perigi hang tuah nie..memang berbaloi la harga dia..memang murah,,...tapi kalau korang pegi kat sane tapi dapat harga mahal jangan marah plak...hehe...cencalok pun korang bleh beli kat perigi hang tuah nie..harga dia letak aku tak perasan la plak berapa,tapi aku beli rm2 je sebotol...

Aku sambung balik citer yang tadi,lepas je siap pusing2 kat muzium tuh,aku on the road ke A' famossa..perjalan lebih kurang 15minit dari kapal tadi,bergantung kepada keadaan dan cara dia berjalan..kalau laju,lagi cepat sampai,kalau slow,lambat la sampai...dah lenguh menulis..aku sambung lain kali plak yea...huhuhu..


Sunday, September 11, 2011

cukai kerajaan (top up prepaid)

ARRAYAH.INFO, Kuala Lumpur, 8 September 2011 - Cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus akan dikenakan bagi pembelian tambah nilai prabayar serta pek atau kad SIM prabayar bagi semua syarikat telekomunikasi, berkuat- kuasa 15 September 2011 ini.

Dengan cukai tersebut, pelanggan yang membeli kad prabayar bernilai RM10 perlu membayar RM10.60.

Dalam kenyataan bersama hari ini, syarikat-syarikat telekomunikasi berkata, para pelanggan prabayar akan dimaklumkan mengenai perkara itu mulai petang ini.[utusan.com.my]



















Ciri-Ciri Cukai Dalam Islam

Pengambilan harta (dari orang Islam) inilah yang disebut sebagai dharibah (sejenis pungutan) yang dibenarkan oleh syara’ untuk dipungut oleh Negara Islam Global (Daulah Islamiyah) dan menjadi tanggungjawab negara untuk membelanjakannya dengan hak.

Perlu ditegaskan bahawa dharibah bukanlah ‘cukai’ sebagaimana yang sering disalahtafsir atau yang dijadikan hujah oleh mereka yang jahil untuk membolehkan cukai.

Dharibah adalah satu bentuk ‘pungutan khas’ yang dikutip dari kaum Muslimin yang kaya/layak sahaja, itu pun hanya pada keadaan Baitul Mal mengalami defisit atau tidak cukup untuk melaksanakan apa jua kewajipan oleh negara.

Tidak boleh memungut dharibah jika Baitul Mal negara masih mencukupi.

Ia hanya dipungut di dalam keadaan negara yang amat terdesak sehingga jika tidak dipungut, maka sebuah kewajipan akan terabai.

Dharibah hanya boleh dipungut dalam keadaan-keadaan berikut sahaja :-
  1. Untuk memenuhi keperluan asas (makanan/pakaian/rumah) orang-orang fakir dan miskin.
  2. Untuk pembiayaan jentera pentadbiran negara agar negara tetap berfungsi sebagai pemelihara rakyat seperti gaji kakitangan dan prasarana pentadbiran.
  3. Untuk penyediaan kemudahan awam seperti jalan raya, hospital, masjid, sekolah dan seumpamanya.
  4. Untuk pemulihan situasi selepas rakyat ditimpa bencana alam seperti banjir, ribut taufan, gempa bumi, tanah runtuh dan seumpamanya.
  5. Untuk keperluan jihad qital (perang) fi sabilillah.
Dharibah bukanlah seperti cukai yang ada sekarang (dalam sistem ekonomi sekular kapitalisme) kerana :-
  1. Ia bersumberkan wahyu dan diambil dari hadis Rasulullah s.a.w. dan juga Ijmak Sahabat.
  2. Ia bukan sumber tetap pendapatan negara kerana ia dikutip hanya ketika Baitul Mal mengalami defisit serta berdepan dengan situasi yang kritikal sahaja dan ia tidak dikutip secara berpanjangan.
  3. Ia hanya dikutip dari kaum Muslimin yang kaya/layak mengikut kadar yang ma’aruf sehingga mencukupi kadar yang diperlukan sahaja.
  4. Ia diguna untuk memberikan perkhidmatan kepada rakyat/negara, bukan untuk kepentingan peribadi pemerintah ataupun kroni.
Sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Cukai#Ciri-Ciri_Cukai_Dalam_Islam


Cukai adalah Haram Di sisi Islam

Cukai..oh cukai. Buat negara kapitalis seperti Malaysia, cukai adalah merupakan nadi bagi kerajaan.

Negara sering berdalih dengan mengatakan, hanya dengan cukailah negara akan ada pendapatan dan dengan pendapatan daripada cukai itulah negara dapat dibangunkan dan kebajikan rakyat dapat dijaga. Apakah ini benar di sisi Islam?

Bukankah Rasulullah telah mencela pengutip cukai dengan celaan yang amat keras seperti sabdanya :
"Sesungguhnya tidak akan masuk syurga orang yang memungut cukai (mukus)" [Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud & Hakim].

Dan dalam riwayat lain, Rasulullah SAW bersabda,
"Sesungguhnya pemungut cukai itu berada dalam neraka" [Hadis Riwayat Ahmad]

Hadis ini dengan jelas menyatakan keharaman memungut cukai sebagai pendapatan negara, malah ia juga menyatakan bahawa pemungut cukai seperti pemerintah kapitalis sekarang ini bakal dicampakkan ke dalam neraka! Nauzubillahu min dzalik!

Islam telah menetapkan bahawa adalah haram bagi pemerintah untuk mengutip cukai, baik ia berupa cukai pendapatan, harta, perniagaan dan lain- lain yang nyata merupakan satu aktiviti memeras keringat yang telah dikeluarkan oleh rakyat.

Dalam Islam, telah digariskan beberapa sumber pendapatan negara seperti Ghanimah, Fai’, Kharaj, ‘Usyur, Khumus, Rikaz, Jizyah dan lain-lain.

Sumber- sumber ini sekiranya di uruskan dengan penuh amanah, insyaAllah ia akan memberi kesejahteraan kepada seluruh umat.

Ini belum dikira lagi dengan kepemilikan umum seperti petroleum serta galian yang amat banyak di perut bumi negeri umat Islam, yang hasilnya akan dikembalikan kepada umat bagai memastikan kesejahteraannya.

Dalam keadaan umat semakin tertekan dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, taraf kesihatan yang semakin menurun, kes-kes jenayah yang semakin membimbangkan, kerajaan pula berasa amat bangga dengan kutipan cukai yang semakin bertambah saban tahun.

Apa yang diperlukan oleh rakyat adalah jaminan atas kebajikan dan keperluan mereka oleh negara, berlandaskan peraturan yang telah diturunkan oleh Allah, bukannya disogok dengan berita jumlah kutipan cukai yang bertambah saban tahun!

Hakikatnya, berita seperti ini adalah gambaran bertambahnya jumlah rompakan usaha dan keringat rakyat oleh para pemerintah kapitalis! Wallahu a’lam. [mykhilafah/arrayah.info/abuidris]

Tuesday, June 14, 2011

Aku....bagaimana...

Dah lama rasanya aku tak post ape2 kat blog nie..maklum la..sibuk je memanjang...keje lagi study lagi,.,main lagi,.,kadang2 online pun tak sempat nak buat ape2..just cek email je,.,.sekarang nie dah musim exam..exam terakhir bagi aku..exam tahun 3 syariah sem ke2..exam yang akan menentukan hala tuju aku selepas habis menuntut di KUDQI...diam tak diam hampir 4tahun aku berada disini...ilmu yang diberikan cukup berharga untuk dimanfaatkan...bukan sekadar ilmu dunia,malahan lmu Akhirat juga di bentangkan di KUDQI...

Pada suatu hari aku berfikir...betul ke aku sekarang ini adalah aku yang dulu..aku yang dulu sungguh jauh dengan aku yang sekarang..adakah kerana pengaruh sekeliling atau memang aku tidak mampu untuk tempuhi dan harungi semua onak dan duri di layar kehidupan...terlalu banya salah dan silap yang aku lakukan..tapi adakah aku masih mampu menempuhi semua ini dengan iman menerajui hati dan bukan sebaliknya...

Aku ada terdengar suatu kisah ketika aku kecik-kecik dulu..ada seorang hamba allah yang mana kerjanya adalah seorang perompak dan pembunuh...sudah 99orang yang dibunuh olehnya,namun pintu hatinya telah dibuka oleh allah yang maha berkuasa untuk kembali kepangkal jalan,lalu dia mencari seorang alim ulama' untuk meminta pandangan dan nasihat bagaimana untuk beliau kembali ke pangkal jalan..lalu dia bertanya kepada sorang yang alim itu "aku adalah seorang perompak dan pembunuh,aku ingin bertaubat,adakah allah akan mengampuni dosa aku?" lalu orang alim itu pun menjawab "kamu telah lakukan kesalahan yang besar,dan kamu tidak akan diampunkan oleh allah" lalu dengan hati yang marah,pemuda tadi pun membunuh alim itu..lalu dia meneruskan lagi perjalanan untuk bertaubat dengan menemui alim ulama' yang lain...dalam perjalanan tiba-tiba dia ditakdirkan oleh allah mati ditengah jalan..lalu turun malaikat azab untuk mengangkat rohnya ke langit tiba-tiba malaikat rahmat berkata kepada malaikat azab "pemuda ini ingin bertaubat,hatinya telah suci" lalu malaikat azab berkata "tidak,pemuda ini belum bertaubat" lalu allah menurunkan perintah untuk mengukur perjalanannya yang paling dekat dengannya..adakah sudah dekat dengan alim ulama' tersebut atau masih jauh..lalu malaikat tadi turut untuk melihat,dan perjalanan pemuda itu lebih dekat dengan alim ulama' yang ingin beliau bertanyakan untuk bertaubat kepada allah,maka dia diangkat oleh malaikat rahmat untuk dibawa ke syurga dan segala dosanya diampunkan oleh allah...(kalau salah tentang citer nie boleh tolong betulkan)..

aku adalah aku...hidup macam secawan teh..jika kita menjadi air masak yang panas,memang kita dapat menghancurkan gula..tapi kita akan jadi kuning...jika kita menjadi gula,kita akan memaniskan air tetapi terlebih dahuku dihancurkan oleh air..tetapi jika kita menjadi teh..walaupun kita menjadi manis kita masih boleh menukar warna air menjadi kuning dan tidak mencacatkan diri sendiri..

Saturday, July 3, 2010

Oh Argent...


Setelah agak lama aku menantikan untuk melihat aksi dan corak permainan argentina untuk menewaskan jerman dalam piala dunia pada kali ini,namun aku kena akur yang argentina memang tidak mampu untuk menyaingi argentina buat masa ini...masih segar di ingatan pada tahun 2006 apabila jerman menewaskan Argentina...dan menurut sejarah,argentina pernah menewaskan jerman pada piala dunia di peringkat akhir pada tahun 1986 dan jerman kembali membalas dendam terhadap argentina pada tahun 1990...Jerman adalah musuh tradisi argentina sejak zaman kegemilangan maradona lagi...kini maradona menjadi jurulatih kepada pasukan argentina yang banyak menimbulkan spesifikasi yang tidak baik kerana masalah peribadi beliau tapi maradona telah menujukkan yang sebaik mungkin untuk argentina...corak permainan jerman agak tenang berbanding dengan argentina yang terburu-buru dan cepat melatah...dalam perlawanan sebelum ini pasukan argentina tidak diuji dengan terlalu ketara di bahagian pertahanan..boleh dikatakan semua gol yang dibolos adalah salah pemain pertahanan...kerana maradona mengatur corak yang melebihkan pemainnya untuk menyerang dan kurang kuat di bahagian pertahanan...aku memang sedih dengan kekalahan ini dan berharap argentina akan menewaskan jerman pada piala dunia 2014 nanti di peringkat akhir...argentina always in my heart,,..

Saturday, April 3, 2010

-_happy birthday_-














30-03-2010..happy befday kat diri aku sendiri...hahaha...memang kesian kan,,...takde orang nak wish pun befday kat aku...so,aku wish untuk diri sendiri je la..tapi dalam takde orang yang nak wish pun ade jugak dapat adiah dari yang tersayang....hehe..jangan jeles yea


My befday present..


....sempat jugak buat befday parti kat tempat aku keje tuh...oleh kerana kat tempat aku ade sorang awek yang same befday dia ngan aku,so kitorang berpakat la wat befday parti...dalam tengah-tengah planing wat parti tuh..tak sangke la plak rupanya orang lain pun da plan nak wat parti mandi-manda kat kitorang nie..huhuhu...kalau air masak ke air 100plus ke takpe la jugak...sekali kene mandi air ubi kentang daa,,,,...kacip gigi jugak la rasenye...abis basah baju aku kene air tuh..da la busuk,pastu bile da kering tuh ye jadi keras...sebaldi plak tuh kene jirus..hahaha..


kene jirus daa..



kena jirus sebelum aku..hahaha..padan muke.






tapi aku pelik la...kenapa masyarakat manusia nie suke sangat sambut befday..tak takut ke..ee..seram tau tak sambut befday nie..lebih-lebih lagi smbut befday sendiri...tapi ramai yang tak terfikir pasal nie..aku yang terfikir nie pun rase macam tak sempat nak memikirkannya...huhuhu...korang sedar tak,setiap kali kita sambut befday dalam setaun..kite semakin HAMPIR KEPADA KEMATIAN!!!...setiap kali kita sambut befday,bermakna sudah setahun umur kita berkuarangan...kalau ditakdirkan oleh allah swt kita hidup 50tahun,dan sekarang umur kita sudah 22tahun..dan menanti countdown selama 28tahun lagi untuk MATI!!..jadi yang bleh aku kata kat sini,befday tu sebenarnya countdown kepada kematian..ee..seram kan...tue la...kan dah cakap tadi,sape soh tak caye...jadi camen sekarang,korang masih lagi nak sambut befday korang ke...kalau korang tanye aku,memang aku nak sambut..pasal ape??..pasalnye..haa,,korang pikir la sendiri..haah??,..nak soh aku bagitau jugal,..hmm..ok la...aku bagitau..aku rase nak sambut jugak befday sebab bleh ingatkan aku pada kematian...jangan nak seram la...nak takut ke...ape ke...kita semua akan balik kat tempat asal kite..bukan aku je...semua orang akan mati..ntah-ntah korang yang bace nie ade mase 2-3hari je lagi..haa..aku tak tau...renung-renungkan..dan selamat beramal...
:::Selamber::: © 2009 Template by:
MJ corporation sdn bhd